Toyota eruit, John Deere tractor erin?

Gepubliceerd door Imkerij de Drakenbijen op

Mijn auto

Laat ik voorop stellen: mijn auto is zeker geen straf om mee te rijden! Een fijne hoge zit, er komt goed geluid uit de radio en de airco werkt. En als het regent blijf ik droog, wat ook wel een pré is. En voor mijn werk is het echt onmisbaar dat deze een forse aanhanger kan trekken, en dat alle vier de wielen aangedreven zijn. Bijenkasten staan vaak op de meest vreemde plekken ten slotte.

Vervuilend

Het afgelopen jaar is deze van nieuwe verse stickers voorzien waardoor hij er weer fris uitziet, en ik mag ermee gezien worden. Een leuk detail, sinds ik die bijenstickers erop heb zitten krijg ik van veel mensen spontaan een glimlach als ze me zijn rijden. Maar mijn auto heeft ook een donkere kant, een roetzwarte kant zeg maar gerust! Het is een vervuilende diesel! En ook niet de aller nieuwste, dus ook nog eens extra vervuilend schijnbaar!

Airco

En ik moet toegeven, zeker als er een zware aanhanger achter hangt en ik moet invoegen op de snelweg waardoor hij even al zijn paardjes moet laten werken, dan verschijnt er een prachtige donkere wolk achter mijn auto die het schaamrood in mijn gezicht laat stijgen! Uiteraard probeer ik dit te voorkomen, maar ook als het roet niet zichtbaar is zal de uitstof hoog zijn. Dit jaar heb ik samen met mijn vrouw een super moderne fiets gekocht, ook omdat ik me meer klimaatneutraal wil verplaatsen. Maar je hebt nogal wat nodig als je een ronde bijenkasten gaat controleren, dat sleep je niet zomaar mee op de fiets! En in alle eerlijkheid, als het buiten belachelijk warm is en je hebt in de brandende zon staan werken met je pak aan, dan is die airco in de auto ook wel héél erg fijn!

Roettax

Gisteren ontving ik een brief van de belasting dat ik 15% meer belasting moet gaan betalen omdat mijn auto vervuilend is. Uiteraard doet de beurs altijd pijn, maar in eerste aanzet had ik er geen moeite mee. De vervuiler betaald ten slotte. Het gaf me zelfs een beetje het gevoel alsof ik mijn schulden nu af kon kopen. Ja ik vervuil maar hey ik betaal ervoor! Mijn schuld is dan voldaan toch? Maar een kleine zoektocht maakte me duidelijk dat het de bedoeling is dat ik hierdoor een andere auto zou gaan kopen! Met die opbrengsten van mijn auto worden geen investeringen gedaan in het milieu of zo, dat zijn gewoon algemene middelen waarmee ze belangrijke zaken kunnen betalen, zoals verbreding van snelwegen en zo…

Lening?

Maar nu heb ik enkele dilemma’s… Ten eerste is mijn bankrekening het totaal niet met me eens. Best wel lastig dus! Uiteraard kun je daar weer een lening voor nemen, maar behalve mijn huis heb ik nergens een lening op! En dat wil ik graag zo houden. Het schijnt heel normaal te zijn, maar mij is eenmaal geleerd eerst iets te sparen en dan pas te kopen. Heb je het geld niet? Dan spaar je langer of je kiest een betaalbaar alternatief.

Geld kun je niet eten

Dan maar een skelter?

Nu zal dat laatste moeilijk worden omdat ik de laatste jaren elke cent die ik binnenkrijg weer mijn imkerij in duw, dus zolang ik meer dan een skelter wil is een auto nog geen optie. Maar wat als ik wel het geld had? Ten eerste moet dat flink wat geld zijn! Een kleine zoektocht op internet leerde me dat de spoeling betreffende auto’s met vierwielaandrijving erg dun is, en het zijn vooral de duurdere merken die hierin wat aanbieden. Wellicht wil een van de lezers van deze blog de beurs trekken voor me, maar die kans acht ik niet erg hoog.

Waar blijft die vervuiler?

Maar dan nog, stel ik hang mezelf nu op aan een lening of lease constructie (aan de beterweters, zaken zijn pas aftrekbaar als je winst maakt…) dan wil dat niet zeggen dat mijn trouwe landcruiser ophoud te bestaan. Deze wordt door de dealer weer verkocht, en iemand anders zal hiermee rond blijven rijden en de boel net zo vervuilen. Ondertussen heb ik een andere auto gekocht met de nodige impact qua vervuiling om deze te produceren. Hier op de oprit zit het er beter uit dan, maar ergens ter wereld blijft mijn landcruiser vervuilen dan. Zijn we er dan beter op geworden? Want of deze nu hier vervuild of in pak ‘m beet Afrika, vervuilen blijft deze! En ik denk echt niet dat de dealer deze zal laten demonteren…

Dikke John Deere

En nu? Uiteraard zijn er ook slimmer alternatieven die ik nu al zou kunnen doen. Ik zou me een dikke gebruikte John Deere trekker kunnen kopen. Die zijn stukken betaalbaarder. Dan ben ik van die hele wegenbelasting af, kan ik overal komen, er zit airco op en met 40 kilometer per uur kan ik prima hier in de regio functioneren. Wellicht wordt mijn verzekering zelfs goedkoper wat weer zal compenseren dat ik minstens meer brandstof zal gaan gebruiken dan. Maar hoewel ik zo’n dikke tractor echt wel sjiek vind ben ik dan de boel ook wel aan het bedotten.

Moeilijk…

Ik hou me voorlopig toch maar bij plan A, ik rij deze auto door tot het echt niet meer kan, in de hoop dat de alternatieven dan aanwezig zijn, en begin toch maar eens met sparen hiervoor. Maar de komende jaren zal ik nog steeds door mijn eigen roetwolk achtervolgd worden dan. Frustrerend dat ik zo veel probeer te verbeteren maar hier gewoon aan vast zit tot die tijd! Gisteren reed ik achter een terreinwagen van Staatsbosbeheer die flink rookte. Schijnbaar ben ik niet de enige die nog verbeteringen door moet voeren! Mochten de regels zotter worden dan is die John Deere nog altijd een optie. Wat zou jij doen, en wat vind je van deze roettax?

 

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.